Cennetle Müjdelenen On Sahabi Aşere-i Mübeşşere

Cennetle Müjdelenen On Sahabi Aşere-i Mübeşşere

Konu: Cennetle Müjdelenen On Sahabi Aşere-i Mübeşşere

 

Selâmün aleyküm

 

Konu Anlatım Sırası:

1-) Sahabi Aşere-i Mübeşşere nedir?
2-) Sahabi Aşere-i Mübeşşere de olan On sahabeler kimlerdir?
3-) Aşere-i mübeşşerenin bazı ortak vasıfları Nelerdir?
– Ek bilgiler.

 

 

1-) Sahabi Aşere-i Mübeşşere nedir?:

Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) tarafından cennete girecekleri daha hayatta iken kendilerine müjdelenen on sahâbî (Aşere-i Mübeşşere) adı ile  bilinir.

 

2-) Sahabi Aşere-i Mübeşşere de olan On sahabeler kimlerdir?

Kaynaklarda “el-aşeretü’l-mübeşşere”, “el-mübeşşerûn bi’l-cenne”, “el-aşeretü’l-meşhûdü lehüm bi’l-cenne” gibi ifadelerle anılan bu on sahâbî.
1-) Hz. Ebû Bekir, 2-) Hz. Ömer, 3-) Hz. Osman, 4-) Hz. Ali, 5-) Hz. Talha b. Ubeydullah, 6-) Hz. Zübeyr b. Avvâm, 7-) Hz. Abdurrahman b. Avf, 8 -) Hz. Sa‘d b. Ebû Vakkās, 9-) Hz. Ebû Ubeyde b. Cerrâh ve  10-) Hz. Saîd b. Zeyd’dir.
Ashaptan Saîd b. Zeyd’in bir rivayetinde bu on kişiden Ebû Ubeyde b. Cerrâh yerine Abdullah b. Mes‘ûd zikredilmiştir (İbn Abdülber, II, 318). Abîde es-Selmânî’den gelen benzer bir rivayeti de Zehebî kaydetmektedir (Maʿrifetü’l-ḳurrâʾ, I, 34).  Ancak Zehebî’nin bu eserinin 1969’da Kahire’de yapılan baskısında yer alan bu rivayetin,  gerek 1404’te yapılan Beyrut baskısında gerekse incelenen Paris, Berlin ve İstanbul kütüphanelerindeki yazma nüshalarında eksik olarak yer aldığı, İbn Mes‘ûd’un cennetle müjdelendiği belirtildikten sonra Ebû Ubeyde yerine aşere-i mübeşşere içinde onun bulunduğundan söz edilmediği görülmüştür. 
Rivayetteki bu değişikliğin, eserin Kahire baskısında esas alınan ve inceleme imkânı bulunamayan Kahire (Dârü’l-kütübi’l-kavmiyye Ktp.) nüshasında yer aldığı anlaşılmaktadır.
Hadislerde cennetlik oldukları topluca haber verilen bu sahâbîler’den başka Hz. Hatice, Hz. Abdullah b. Ömer,  Hz. Abdullah b. Selâm gibi münferit olarak cennetle müjdelenenler de vardır.

 

3-) Aşere-i mübeşşerenin bazı ortak vasıfları Nelerdir?:

1. Tamamı ilk müslümanlardan olan bu on sahâbî Hz. Peygamber’e ve İslâm’a büyük yardımlarda bulunmuşlardır.
2. Kureyş kabilesine mensup olup nesepleri Hz. Peygamber’in nesebiyle birleşmektedir. Bu sebeple, “aşere-i mübeşşere” ifadesini “Kureyş’ten cennetle müjdelenmiş on kişi” olarak anlamak daha doğru olacaktır. Nitekim konuya ait rivayetlerde de “aşeretün min Kureyşin fi’l-cenne” kayıtlarına rastlanmaktadır.
3. Bedir Savaşı’na ve Bey‘atürrıdvân’a katılmışlardır. Bey‘atürrıdvân’da bulunamayan Hz. Osman adına bizzat Hz. Peygamber iki elini birbirine kavuşturarak biat etmiş, onu da biata katılanlardan saymıştır.
4. Allah’ı ve resulünü sevdikleri bizzat Hz. Peygamber tarafından açıklanmıştır.
5. Allah yolunda yakınlarına karşı savaşmaktan çekinmemişlerdir. Nitekim Mücâdile sûresinin, “Allah’a ve âhiret gününe inanan bir toplumun babaları, oğulları, kardeşleri, akrabaları bile olsa, Allah’a ve Peygamber’e karşı gelenlere sevgi beslediklerini göremezsin” meâlindeki 22. âyetinin aşere-i mübeşşereye dahil ashap hakkında nâzil olduğuna dair bazı rivayet ve yorumlar bulunmaktadır.

 

-Ek Olarak bilgiler:

Aşere-i mübeşşerenin İslâmiyet’teki seçkin yerini dikkate alan İslâm bilginleri, ilmî tasnif ve değerlendirmelerde ilk sırayı hemen daima bunlara ayırmışlardır.
Ahmed b. Hanbel el-Müsned’ine aşere-i mübeşşerenin rivayet ettiği hadislerle başlamıştır. Taberânî’nin el-Muʿcemü’l-kebîr ve Ebû Nuaym el-İsfahânî’nin Ḥilyetü’l-evliyâʾ adlı eserlerinde de aynı sıralama görülmektedir.
Aşere-i mübeşşere’nin hepsiyle görüşüp onlardan hadis rivayet edenler tâbiîlerin birinci tabakası olarak kabul edilmiştir.
Aşere-i mübeşşere, İslâmî literatürde sahâbîler’e ait eserlerin dışında müstakil eserlere de konu teşkil etmiştir.
Muhibbüddin et-Taberî’nin, İstanbul kütüphanelerinde birçok yazma nüshası bulunan ve ayrıca basılmış da olan (I-II, Kahire 1327; I-IV, Beyrut 1405/1984) er-Riyâżü’n-naḍire fî menâḳıbi’l-ʿaşere’si, Hâkim en-Nîsâbûrî’nin Feżâʾilü’l-ʿaşere’si, Burhâneddin İbrâhim b. Abdurrahman el-Fezârî’nin Feżâʾilü’l-ʿaşereti’l-mübeşşere’si ve Zeynüddin İbnü’ş-Şemmâ‘ın ed-Dürerü’l-mülteḳāt’ı aşere-i mübeşşereye dair yazılmış müstakil eserlerdir.

 

 

Kaynak BİBLİYOGRAFYA Belgeleri: 

, I, 187-188; IV, 355, 356, 381.

Buhârî, “Menâḳıbü’l-enṣâr”, 19, “Edeb”, 55, “Meġāzî”, 9.

Müslim, “Feżâʾilü’ṣ-ṣaḥâbe”, 71.

Tirmizî, “Menâḳıb”, 26, 37.

, II, 318.

Ebü’l-Ferec İbnü’l-Cevzî, Telḳīḥu fühûmi ehli’l-es̱er (nşr. Ali Hasan), Kahire 1975, s. 104.

, XVII, 307-309.

Muhibbüddin et-Taberî, er-Riyâżü’n-naḍire fî menâḳıbi’l-ʿaşere, Beyrut 1405/1984, I, 17-70.

Zehebî, Maʿrifetü’l-ḳurrâʾ (Câdelhak), I, 34; a.e. (Beşşâr), I, 34; a.e., Berlin Ktp., nr. 9943, vr. 7a; nr. 3140, vr. 2ba.e., Paris Ktp., nr. 2084, vr. 3ba.e., Millet Ktp., nr. 2500, vr. 3b.

, II, 355.

M. Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul 1959, s. 45.

Talât Koçyiğit, Hadis Istılahları, Ankara 1980, s. 54.

Şehât Seyyid Zağlûl, ʿAbdullah b. Mesʿûd: eş-şaḫṣiyye ve’s-sîre, Kahire 1406/1986, s. 102-103.

A. J. Wensinck, “al-ʿAs̲h̲ara al-Mubas̲h̲s̲h̲ara”, , I, 693.

 

 

Kaynak: islamansiklopedisi.org.tr/asere-i-mubessere

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ